Hi American, do you speak English?

Pričam engleski, razumijem američki.

Koliko ljudi priča engleski?

S 375 milijuna izvornih govornika i ukupno 1,5 milijardi govornika, engleski je daleko najrasprostranjeniji jezik na svijetu i kao takav služi kao zajednički jezik u međunarodnom poslovanju.

Kako se koristi u različitim dijelovima svijeta, tako je pod utjecajem nekoliko društvenih, političkih i kulturoloških aspekata, što je rezultiralo brojnim lokalnim varijantama.

U samo 6 zemalja je materinji jezik unatoč činjenici da je engleski službeni jezik u više od 60 zemalja svijeta. Ove zemlje imaju zajednički naziv ‘anglosfera’ i u njima se priča široko prihvaćenim varijantama engleskog jezika; iako postoji značajan broj izvornih govornika u nekoliko drugih zemalja, poput Južne Afrike, Singapura, Nigerije i karipskih država, u kojima se govori kreolskim jezikom temeljenom na engleskom.

Varijante engleskog jezika: koju odabrati?

Odluka o pravoj varijanti engleskog jezika za vaš sadržaj strateški je važna odluka, koja zahtijeva neka razmatranja. Posebno zato što kada se jednom odlučite, morate se pobrinuti da su svi vaši zaposlenici usklađeni.

Što se tiče pisanog engleskog, različite forme razlikuju se po pravopisu, gramatici i vokabularu. Iako su standardne pisane forme podjednako razumljive svim govornicima engleskog jezika, Amerikanac se možda neće identificirati s tekstom napisanim britanskim engleskim, i obrnuto.

Stoga, vaša odluka ovisit će tome kakvu vezu pokušavate uspostaviti s čitateljem. Postavite si sljedeća pitanja:
1. Koje zemlje targetirate?
2. Koji je cilj vašeg sadržaja – dobiti informacije (tehnička dokumentacija) ili rezonirati s vašim auditorijem (promotivni materijal, društveni medij, itd.)?
3. Gdje su pozicionirani vaši glavni konkurenti i koje forme engleskog oni koriste?

Kada ste dobili uvid u situaciju, možete birati između dvije najveće varijante.

Britanski ili američki engleski?

Engleski Ujedinjenog Kraljevstva (UK English): preferira većina europskih zemalja te afričkih i južnoazijskih (Indija, Pakistan, Bangladeš…) zbog kolonijske povijesti.
Engleski Sjedinjenih Američkih Država (US English): zahvaljujući kulturološkom utjecaju američki engleski preferiran je u Latinskoj Americi i Istočnoj Aziji (Kina, Japan, Filipini, itd.).

Ovdje je link na online Oxford rječnik britanskih i američkih termina, koji će vam biti od koristi, posebno ako se bavite optimizacijom web stranice (SEO).

Osim ove dvije, postoje i:

Engleski Kanade: govoreni kanadski engleski vrlo je sličan američkom engleskom, dok pisani kanadski kombinira elemente američkog i britanskog engleskog s kanadijanizmima.
Engleski Australije i Novog Zelanda: pisani engleski u Australiji i Novom Zelandu vrlo je sličan britanskom engleskom, dok se govoreni razlikuje od drugih formi engleskog jezika zbog kolokvijalizma i naglaska.

Međunarodni engleski

Ako ne možete odabrati između gore navedenih oblika, možda biste trebali pokušati s međunarodnim engleskim. Iako ne postoji standardna definicija što međunarodni engleski podrazumijeva, ideja je razviti neutralan jezik koji neće upućivati ni na jednu kulturu, s pravopisnim sustavom koji miješa i američke i britanske oblike.

Koju god varijantu engleskog odabrali, imajte na umu i različite sustave mjerenja u različitim zemljama – pivopije će znati o čemu govorimo kada kažemo da čaša piva nije ista u britanskom i američkom pubu. Za one koji nisu sigurni, pošaljite nam UPIT. Cheers! 🙂